پرسش :

35 ساله و مجرد هستم. از سن 19 سالگي سابقه کيست تخمدان در سمت راست داشته‌ام. در سال 83 عمل کردم و بعد از آن به مدت 6 ماه قرص مدروکسي پروژسترون و 6 ماه کپسول دانازول مصرف نمودم و در حال حاضر حدود 2 سال است که دچار فيبروم رحم شده‌ام و مرتب دچار خون‌ريزي شده و بستري مي‌شوم. لطفا راهنمايي کنيد.


شرح پرسش :
پاسخ :
آن گونه که من از تاريخچه پزشکي‌تان مي‌فهمم، شما سابق بر اين به دليل کيست، که احتمالا کيست آندومتريوما بوده است، عمل شده‌ايد. اين را به اين دليل حدس مي‌زنم که مدتي براي شما قرص دانازول تجويز شده است. در حال حاضر، هم خون‌ريزي‌هاي نامرتب داريد و فيبروم که با دارو بهبود پيدا نکرده است.
اگر علت خون‌ريزي‌هاي شما فيبروم باشد، بايد عمل شود. فيبروم با دارو‌هايي که ما امروزه در دست داريم، از بين نخواهد رفت. ممکن است براي مدتي کوچک‌تر شود اما از بين نمي‌رود. بايد توجه کنيد که حدود 60 درصد خانم‌ها فيبروم دارند اما همه احتياج به عمل ندارند. کساني احتياج به عمل دارند که فيبروم‌شان مشکل ايجاد کند. براي مثال، خون‌ريزي، درد، فشار، نازايي با سقط فيبروم شما مشکل ايجاد کرده است، پس بايد تکليفش روشن شود. اما اگر علت خونريزي شما چيز ديگر به جز فيبروم‌تان باشد که به درمان‌هاي دارويي هم پاسخ نداده، بهترين کار هيستروسکوپي است، يعني مشاهده مستقيم داخل رحم. قديم‌ها بيماراني مانند شما کورتاژ تشخيصي مي‌شدند که البته کمک کننده است، اما چون کار کوري است و پزشک مستقيم داخل رحم را نمي‌بيند ممکن است چيزي مانند يک پوليپ رحم، وجود داشته باشد و برداشته نشود. اين مشکل با هيستروسکوپي به راحتي حل مي‌شود. مصرف بي‌وقفه هر دارويي تصور نمي‌کنم مشکل شما را حل کند.
www.salamat.com